Mange av oss som ferdes i skog og mark på jakt etter de magiske foto-øyeblikkene der ute i naturen, har en tendens til å kun fokusere på det ene gode bildet, selve blinkskuddet. Selv har jeg hatt naturfoto som interesse i mange år, og merket tidlig at det kunne bli en stund mellom de helt storslåtte bildene, og enda lenger mellom hver gang man fikk solgt et enkelt bilde eller en kortere bildeserie.
Derfor lærte jeg meg tidlig å også fokusere på selve aktiviteten. Det å være ute. Det å fiske, jakte eller bare fotografere. Ved å dokumentere selve aktiviteten også mellom disse blinkskuddene, satt man igjen med et materiale som kunne brukes til generelle reportasjer, og som kunne selges til mange ulike blader og aviser. Jeg har de senere år solgt en del stoff til ulike fiskemagasin, VG, Dagbladet, nisjemagasin og lokalaviser, nettopp på denne måten. Selv om mitt hovedmål med en liten fisketur kunne være å fotografere vakende ørret, brukte jeg også en del tid på å fotografere selve fiskingen, bålkosen, uhellene og myggen. Dette gjorde at jeg i ettertid kunne selge en liten sak, til tross for at ingen vakende ørret ble festet til brikken.
Ved å sette sammen bildene i mindre kollasjer oppnår man å vise de mange ulike situasjonene på en og samme bildeflate. Min erfaring er at dette fungerer bedre enn å sende bildene enkeltvis. Kollasjen er selvfølgelig lavoppløst å skal kun trigge de ulike redaktørene til å se nærmere på saken.
Ved å gjøre dette på alt fra scooterturer til elgjakt, har jeg opplevd å kunne selge reportasjer om områder jeg selv anser meg som superamatør på. Når jeg etter en eneste dag på elgjakt, fikk solgt en femsiders reportasje var det ene og alene på grunn av at jeg hadde fokusert på mange flere ting enn bare det å fotografere elg.
Under følger noen flere eksempler på bildesammensetninger jeg har brukt i innsalg av ulike saker.
|
Godt råd, og flott å se dine kollasjer!!
SvarSlett