Totalt antall sidevisninger

mandag 8. februar 2010

Ønsker meg tilbake

I min pure ungdom var jeg så heldig å få besøke det østlige Afrika. Selv om fotointeressen allerede da hadde gjort seg sterkt gjeldede, var utstyret og kompetansen mildt sagt på et amatørnivå.
Jeg har mer enn en gang ønsket meg tilbake til de store elefantflokkene, det rosa havet av flamingo nede ved innsjøene, sletter fulle av sebra og gnu, og ikke minst jakten på løver, leoparder og neshorn.


Med en kvalitetstele og litt mer peiling på komposisjon kunne eoisoder som dette virkelig blitt noe å hatt i arkivet.


En del av turen var lagt til paradisøya Zanzibar hvor vi opplevde endeløse strender og late dager.




Møte med masaiene var sterkt. Jeg har etter turen ofte sett på blant annet Tom Schandy sine bilder bilder av dette folkeslaget, og også her kunne man hatt med seg mye tøft bildemateriale om man hadde vært litt mer rutinert.


Sebra-flokkene var enorme, og når man var lei av å fåtågrafere de store flokkene, prøvde vi oss på tettere utsnitt med detaljer. Her er et sebraøye.

Elefantene var som store forhistoriske monster som kom duvene alene eller i store flokker over de tørre steppene og savannene.

Solnedgangene er virkelig så fine som de man ser på postkort og i bøker. Uten å bruke filter avbildet himmelen seg nesten blodrød hver kveld når solen takket for seg.

Inne i masaibyene var barna ofte nyskjerrig på oss ikke-masaier som gikk rundt å viftet med kameraene våre.

Selve masaihøvdingen sto i utkanten av den lille landsbyen å holdt en nøye øye med oss inntrengere.

Nå som jeg er blitt pappa, har jeg ofte tenkt på at det kunne være fint å vise mine barn denne edens hage, hvor vi den dag i dag kan oppleve et dyreliv og et mangfold som bare er helt fantastisk. Kanskje får jeg igjen se disse flotte områdene?









2 kommentarer:

  1. Hei Michael!

    Skjønner godt at du kunne tenkt deg en tur tilbake dit! Akkurat som jeg drømmer om USA... :) Synes du viser flotte bilder her, noen av dem er vel også typiske Michael-bilder? Det er vel alltid slik at når man kommer hjem fra en sånn tur og ser over bildene, så dukker det opp nye ideer til hvordan man skulle tatt bildene, og man gremmes over at man ikke tenkte på det når man sto der. Tror ikke det er mulig å dra en tur til Afrika og fotografere seg "ferdig", man kunne nok fotografert hver dag der i mange år uten å bli fornøyd! Vi får vel ta en tur når barna blir eldre og pængsækken tyngre :D

    Øyvind

    SvarSlett